då var det dags…

Nu har vi lämnat Spanien och efter två dagars konstant körning befinner vi oss nu i Schweiz. Vi hälsar på våran goda vän Julien i Baden. Första gången vi var här i början av resan var det fortfarande sommar. Jag kommer ihåg hur vi drack öl i kvällsvärmen. Två och en halv månad senare finns det inte ett löv kvar och kylan har kopplat ett grepp runt staden.

Sista tiden i Spanien var riktigt bra. På min födelsedag blev jag överraskad med presenter och tårta på sängen av Maria. Till och med våra brittiska vänner kom med en present. Jag fick så mycket godis och snask att hela hemfärden skulle vara räddad. Så min födelsedagsmorgon blev alldeles ypperligt bra! Senare på kvällen skulle vi ha en födelsedags och avskedsmiddag med alla nya vänner. Det hela slutade med att restaurangägaren tyckte vi var så roliga och trevliga att han ville festa med oss efter stängning. Han pratade inte ett ord engelska men det var så jag tolkade honom.  Han låste igen restaurangen och tog fram gitarren och diverse drycker. Det visade sig även att han var otroligt bra på att spela och sjunga flamenco! En sjukt bra stämning hela kvällen, kanske det var kommunikationssvårigheterna som gjorde det extra kul. Denna födelsedagsfest ligger helt klart i topp hos mig!

Klättringen gick rätt hyfsat sista veckan. Även om man känner sig riktigt sliten såhär i slutet. Maria hade ett projekt den sista tiden som hon jobbade på. det var en knallhård 7b+. Första dagen på så verkade det en smula för hårt. Men som i en lycklig film fick hon ihop det på topprep sista dagen. Har aldrig sett Maria klättra så bestämt och bra! Blev riktig imponerad. Själv blev det några 8a på redpoint, en 8a+ på andra försöket. Och sista dagen sliten som aldrig förr med blodiga fingrar gick jag på en 7c+ som jag spanat in. Eftersom att jag var så trött i musklerna och hade så öm hud hade jag inga förväntningar. Jag ville bara klättra en sista gång före vi skulle lämna Spanien. Jag gjorde leden med en hejande publik som stöd, Jag kände att jag klättrade riktigt bra och avslappnat. Det är fantastiskt hur kul det kan vara när allt klaffar.

Nu sitter jag i soffan hemma hos Julien. Han är och handlar till middagen. Vi har duschat och njuter av att sitta i ett varmt hus. I morgon ska vi till ett klättergym och nypa upp inför Novemberdraget.

PS. Godiset räckte bara till Schweiz….

This entry was published on november 15, 2012 at 6:52 e m and is filed under Uncategorized. Bookmark the permalink. Follow any comments here with the RSS feed for this post.

Kommentera

